Oorzaak eetgedragKnelpunten in het eetgedrag

Wat voor eter bent u?

Volgens Tatjana van Strien, psycholoog en onderzoeker aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, zijn er drie vormen van eetgedrag te onderscheiden, waardoor er wordt afgeweken van een gezond eetpatroon:

  • Extern eten
  • Emotioneel eten
  • Lijngericht eten

Extern eten

Extern eten wil zeggen, dat iemand gaat eten door een prikkel van buitenaf. “Zien eten doet eten”. Externe eters krijgen trek in eten als ze etensgeuren ruiken, als ze etenswaren zien, zelfs op plaatjes of als ze iemand anders zien eten.

Emotioneel eten

Hierbij gaan mensen eten zodra zij bepaalde emoties ervaren, zoals boosheid, verdriet, teleurstelling, maar ook blijdschap. Ook stress kan leiden tot emotioneel eten. U herkent het vast wel bij u zelf dat u geneigd bent om uzelf te ‘troosten’ als u niet lekker in uw vel zit, u zich alleen voelt, moe bent of gewoon als u emotioneel honger voelt opkomen.

Verder komt deze vorm van eetgedrag ook voor zonder dat er een duidelijk omschreven emotie is. Men voelt zich “niet lekker in zijn vel”. Soms kan er een verband gelegd worden tussen een gebeurtenis en het eten. Bijvoorbeeld dat men na een ruzie zichzelf troost met een reep chocolade.

Lijngericht eten

Sommige mensen zijn te streng voor zichzelf tijdens het lijnen. Ze nemen te weinig voedsel waardoor ze constant honger hebben. Ook komt het voor dat men zich geen enkel tussendoortje gunt. Als gevolg van honger of omdat men het lijnen als straf ervaart, kan dan op bepaalde momenten teveel worden gegeten. Vaak komt het voor dat iemand “de teugels laat vieren” bij een speciale gelegenheid, zoals een verjaardag. Alles wat men zichzelf ontzegd heeft, wordt dan alsnog genomen. Naderhand voelt men zich dan schuldig en gaat daarna weer streng lijnen.

Knelpunten vaststellen en bespreken

Het kan zijn dat overgewicht ontstaat doordat u één of meer van deze vormen van eetgedrag vertoont. Door het bespreken en doornemen van uw eetgedrag, kunnen we de knelpunten vaststellen van de momenten waarop het misgaat. Samen met u wordt er gekeken hoe we deze situaties kunnen verbeteren of veranderen.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

Met informatie en tips!

Wilt u weer de baas zijn over uw gewicht? Meld u nu aan en ontvang maandelijks een nieuwsbrief met informatie, tips en recepten.